syria defence

منتدى عربي إسلامي عسكري
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالتسجيلالمجموعاتدخول

شاطر | 
 

 VDR & SVDR SYSTEM

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Capt-Sami-K
ملازم أول
ملازم أول
avatar

ذكر
المساهمات : 45
العمر : 32
العمل : ضابط بحرية تجارية
الشكر : 0
نقاط : 14
تاريخ التسجيل : 09/10/2008

مُساهمةموضوع: VDR & SVDR SYSTEM   السبت أكتوبر 18, 2008 1:27 am

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
intiba-h intiba-h intiba-h intiba-h intiba-h intiba-h intiba-h intiba-h intiba-h
مقدمة :
منذ قديم الزمن حيث بدأت التجارة البحرية في الظهور و الإنتشار بدأت معها الحوادث البحرية بالظهور, ومع التطور السريع لمجال النقل البحري قامت المنظمة العالمية للسلامة البحرية بوضع معايير صارمة للسلامة البحرية و جبر جميع السفن بتطبيق هذه المعايير لتخفيض عدد الحوادث البحرية و للحفاظ عى سلامة الأرواح و البيئة البحرية و من ضمن هذه المعايير قامت بإجبار السفن على استخدام أجهزة خاصة تساعد على السلامة البحرية ومن هذه الأجهزة جهاز ( VDR ) أو كما يسمى بالصندوق الأسود و ظهر هذا الجهاز على خلفية عدم معرفة الأسباب لحصول الحوادث البحرية بالإضافة لعدم معرفة الأخطاء التي حصلت أثناء الحادثة.
و هذه احصائية عن اعداد الحوادث البحرية و انواعها


يعني اختصار ال VDR
VOYAGE DATA RECORDER و يقسم الى VDRs & SVDRs




Difference between VDR and S-VDR
There is no principle difference between a voyage data recorder (VDR) and a simplified voyage data recorder (S-VDR). The difference is the amount of information required to be recorded. The VDR requires more data to be recorded than the S-VDR.
VDRs : or Voyage Data Recorder is a data recording system designed for all vessels required to comply with the (IMO)'s International Convention (SOLAS) Requirements (IMO Res.A.861(20)) in order to collect data from various sensors on board the vessel. It then digitizes, compresses and stores this information in an externally mounted protective storage unit.

S-VDR : is not required to store the same level of detailed data as a standard VDR, but nonetheless should maintain a store, in a secure and retrievable form, of information concerning the position, movement, physical status, command and control of a vessel over the period leading up to and following an incident.
SOLAS VDRs Carriage RequirementsUnder regulation 20 of SOLAS chapter V on Voyage data recorders (VDR), the following ships are required to carry VDRs:


—passenger ships constructed on or after 1 July 2002.

—ro-ro passenger ships constructed before 1 July 2002 not later than the first survey on or after 1 July 2002.

—passenger ships other than ro-ro passenger ships constructed before 1 July 2002 not later than 1 January 2004.

—ships, other than passenger ships, of 3,000 gross tonnage and upwards constructed on or after 1 July 2002.

—Administrations may exempt ships, other than ro-ro passenger ships, constructed before 1 July 2002, from being fitted with a VDR where it can be demonstrated that interfacing a VDR with the existing equipment on the ship is unreasonable and impracticable.


SOLAS SVDRs Carriage Requirements
Data Items That Must be Recorded by the VDR
IMO Resolution A.861: 1997
[/size][/size]
Data types

Date and time: Referenced to UTC with an indication of the source. The source could be the GPS
—Ship’s position: In latitude and longitude with the datum used. The source could be the GPS
—Speed: Through water or speed over ground with indication of which it is. The source could be the speed log
—Heading: As indicated by the ship’s compass. The source could be the gyro compass
—Bridge audio: As picked up by one or more microphones positioned on the bridge so that conversation at or near the conning stations, radar displays, chart tables, etc., is adequately recorded. As far as practicable, the positioning of microphones should also capture intercom, public address systems and audible alarms on the bridge
—VHF communications Relating to ship operations should be recorded
—Radar data: Electronic signal information from within one of the ship’s radar installations with recording of all the information which was actually being presented on the master display of that radar at the time of recording




AIS data: If it is impossible to obtain radar data by using a commercially available interface then AIS target data should be recorded as a source of information regarding other ships. If radar data is recorded, AIS information may be recorded additionally as a beneficial secondary source of information on both other and own ship. AIS data is not mandatory, but an option when it is impossible to obtain radar data by means of a commercially available interface
—Additional data: Items listed by IMO with the requirements set out in resolution A.861(20) should be recorded when the data is available in accordance with the international digital interface standard NMEA0183 using approved sentence formatters. The additional data listed by IMO with the requirements in resolution A.861(20) are:
– Echo sounder
– Main alarms
– Rudder order and response
– Engine order and response
– Hull openings status
– Watertight and fire door status
– Accelerations and hull stresses
– Wind speed and direction
—The additional data (any or all) shall only have to be recorded if the data are available on the bridge and the data signals are available in NMEA0183 format. Hence, the principle difference between VDR and S-VDR lays in the requirements for recording of additional data



Data Must be Recorded by SVDRs

Recording, bridge and communication audio, radar, position, speed, heading, date and time and, if radar data is not possible, AIS data



The VDR System

May consist of recording control unit , protective storage unit and data acquisition unit, which connected to various equipment and sensors on board a ship
[]
[/]
The protective storage Capsule

May be in a retrievable fixed unit or free float unit (or combined with EPIRB) when the ship sunk in marine incident. The last 12 hours of stored data in the protected unit can be recovered and replayed by the authorities or ship owners for incident investigation.
Must be provided with radar reflectors and special color and special frequency above the water and sound frequency under the water.

KIND OF CAPSULE




[right]
بتمنى لكم الفائدة


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.hi5.com/friend/profile/displaySameProfile.do?userid=1
bahaa
نقيب
نقيب
avatar

ذكر
المساهمات : 66
العمر : 34
العمل : ضابط بحري مدني
المزاج : التحليق فوق الاجواء
الشكر : 0
نقاط : 0
تاريخ التسجيل : 09/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: VDR & SVDR SYSTEM   السبت أكتوبر 18, 2008 8:29 pm

يا سلام يا سيد (CAPT-SAMI-K)
على هذا الموضوع الجميل و الشيق و المفيد
و الغني بالمعلومات القيمة و ارجو منك المثابرة على هذه الجهود المعطاءه

تحياتي للجميع

_______________________________________________
من يتهيّب صعود الجبال يعيش أبدا الدهر بين الحفر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.hi5.com/friend/displayLoggedinHome.do
Capt-Sami-K
ملازم أول
ملازم أول
avatar

ذكر
المساهمات : 45
العمر : 32
العمل : ضابط بحرية تجارية
الشكر : 0
نقاط : 14
تاريخ التسجيل : 09/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: VDR & SVDR SYSTEM   السبت أكتوبر 18, 2008 9:21 pm

مشكور اخي bahaa على مرورك الكريم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.hi5.com/friend/profile/displaySameProfile.do?userid=1
جيب واظ
وزارة الدفاع
وزارة الدفاع
avatar

ذكر
المساهمات : 90
العمر : 34
العمل : طالب ملاحة بحرية
المزاج : الأمور الحربية والعسكرية
الشكر : 1
نقاط : 1
تاريخ التسجيل : 02/01/2008

مُساهمةموضوع: جميل   السبت أكتوبر 18, 2008 10:55 pm

موضوع رائع وجميل جدا ودقيق بالفعل وعلى فكرة أخ سامي لقد تعاملت مع هذا النظام اثناء خدمتي البحرية
يا خطير tayar ra-shash
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Capt-Sami-K
ملازم أول
ملازم أول
avatar

ذكر
المساهمات : 45
العمر : 32
العمل : ضابط بحرية تجارية
الشكر : 0
نقاط : 14
تاريخ التسجيل : 09/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: VDR & SVDR SYSTEM   السبت أكتوبر 18, 2008 11:06 pm

مشكور على مرورك اخي علي
نعم هو نظام بالغ الأهمية في هذه المجال
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.hi5.com/friend/profile/displaySameProfile.do?userid=1
 
VDR & SVDR SYSTEM
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
syria defence :: *¤ô§ô¤*القسم غير العسكري*¤ô§ô¤* :: قسم الملاحة البحرية التجارية-
انتقل الى: